Optimaliseer jouw webshop
5 tips om de leesbaarheid van je webshop te verbeteren
Het is belangrijk om je webshop leesbaar en rustig te houden zodat eerdere klanten sneller terugkeren, vaak wordt hier (te) weinig aandacht aan besteed, vandaar dat we jullie vandaag helpen met 5 belangrijke regels.
- Maak je tekst scanbaar
Bezoekers bepalen snel of tekst relevant is voor hen, zorg er dan ook altijd voor dat de boodschap duidelijk naar voren komt in de juiste koppen. De titel moet duidelijk maken waar een alinea over gaat. Om de leesbaarheid te bevorderen gebruik dan 10 tot 15 woorden per zin.
Houdt bij de beschrijving van een product rekening met de volgende punten:
- Zorg dat de teksten uniek zijn. Hergebruik niet te veel teksten.
- Hanteer een duidelijke titel
- Gebruik bullets (maximaal 5) om de productvoordelen op te sommen
- Benoem de belangrijke punten als eerst
- Maak belangrijke woorden dikgedrukt
- Zorg voor voldoende witruimte
- Wees zo compleet mogelijk, gebruik alle bruikbare informatie (Dit is goed voor de zoekmachine’s + voorkomt dat klanten producten terug sturen)
2. Zorg voor consistent beeldgebruik
Ook is het beeldgebruik erg belangrijk als het gaat om de uitstraling van je webshop. Ook bevordert consistent beeldgebruik de optimale leesbaarheid van uw webshop. Als de afbeelding steeds net iets anders zijn, zorgt dit voor een onrustig beeld, waardoor het ‘scan-proces’ van de klant wordt verstoord.
3. Kies een lettertype dat past bij het imago van je webshop
Kies naast het lettertype van je logo, maximaal 2 andere lettertype’s die jij gaat inzetten op (bijvoorbeeld) je webshop. Belangrijk is dat ze goed leesbaar zijn, en bij elkaar passen. Denk daarbij aan dat de teksten goed leesbaar moeten zijn. (Vaak worden sans-serie lettertype’s gebruik zoals Arial of Verdana)
Belangrijke onderdelen van een webshop:
Koptekst: Het lettertype van de koptekst mag afwijken en opvallen, pas alleen op dat je niet overdrijft.
Content: Kies voor een duidelijk leesbaar lettertype, het gaat immers om de inhoud.
4. Hanteer een heldere navigatie op de homepage
Zorg voor een logische opbouw van jouw homepagina (omdat klanten dit verwachten, dit zijn ze vaak al gewend)
- Pagina header met logo
- Navigatie in een linker kolom of boven in
- Winkelwagen rechtsboven in
- Zoekfunctie boven in je pagina
- Footer met de volgende categorieën: Contactgegevens, service, reviews, gastenboek, nieuwsbrief etc.
5. Zorg dat je leesbaar bent op alle apparaten
Tegenwoordig komt er veel verkeer via de mobiele telefoon, of via een tablet, houdt hier dus ook rekening mee voor uw webshop, zodat alle content zichtbaar blijft.